Wednesday, October 9, 2013

Anugerah Ep 1

Prolog

"Ukhti.."

"Hm?"

"Nanti kalau enti nak masuk sorga, tarik tangan ana sekali ya?"



-------------------------------------------------------


"Tak ada cara lain ke Dr.?"

"Buat masa nie, hanya pembedahan yang boleh membantu menyelamatkan sebelah lagi kaki kamu."

"Risikonya?"

"Saya tidak bermaksud membuat kamu risau Jannah, tapi risikonya agak bahaya. Jika pembedahan berjaya, In shaa Allah kaki kamu dapat diselamatkan. Tapi, jika tidak.."

"Jika tidak kenapa Dr.?"

"Jika tidak saya terpaksa potong sebelah lagi kaki kamu. Saya harap kamu buat keputusan yang tepat. Kalau anak saya sekalipun, saya akan fikir banyak kali."


Jannah terdiam. Airmatanya mengalir setitis demi setitis.
Dia akui, kali ini ujian Allah sangat berat baginya. 
Namun dia akur. Dia tahu Allah takkan menjadikan sesuatu kejadian dengan sia-sia.

Seusai mendapatkan tarikh temujanji berikutnya di kaunter, Jannah meminta izin dari ibunya untuk ke kedai buku Islam di mall berdekatan hospital. Sememangnya menjadi rutin, setiap bulan Jannah akan singgah di kedai buku Islam untuk menambah koleksi bahan bacaan. Tambahan pula Jannah memang teringin benar untuk memiliki sebuah terjemahan Al-Quran.

"Assalamu'alaikum akak, hmm, nak tumpang tanya, terjemahan Al-Quran dekat kawasan mana ya?"

"Wa'alaikummussalam, ya dik. Sini akak tunjukkan."

Hanya Allah yang tahu betapa bahagia hatinya tatkala terjemahan Al-Quran sudah berada di tangannya.
Jam tangan dipandang sekilas. Sudah hampir pukul 12.50 tengahari. Jannah mengatur langkah ke surau berdekatan untuk menunaikan solat fardhu zohor.

Sementara menunggu masuk waktu, Jannah membelek-belek terjemahan ayat Al-Quran yang baru dibelinya tadi. Terasa tenang di hati apabila memahami setiap kata cinta dari Ilahi. Segala kekusutan yang bersarang di mindanya bagaikan seolah-olah terlerai satu persatu.
Tiba-tiba dia terpandang suatu ayat dalam Surah Al-Ankabut, ayat 2 dan 3,
Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman'" sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

Airmata Jannah mengalir laju.
Betapa ayat Al-Quran itu benar-benar menyentap tangkai hatinya.
Jiwanya mendapat kekuatan, bahawa setiap inci ujian yang Allah berikan adalah tidak lain dan tidak bukan hanyalah kerana cinta kepada hambaNya, bukan untuk menzalimi. Sungguh kejam dirinya andai menyalahkan takdir atas kekurangan ini. Sungguh indah aturanMu, Allah.

"Allahku,
Aku kuat keranaMu,
Aku tetap bertahan untukMu,
Terkadang jauh dalam benak sanubariku terasa ingin menjadi seperti yang lain,
Terasa ingin berlari, mengejar impian seperti mereka,
Namun aku akur dan amat mengerti,
Kau lebih memahami yang terbaik untukku.

Allahku,
Terima kasih atas tiap ujian ini,
Kekurangan ini adalah anugerah terindah dariMu untukku,
Biarpun aku berbeza dari yang lain,
Namun aku berharap,
Kau akan memandangku dengan pandangan berbeza jua,
Dengan pandangan penuh kecintaan dariMu."




Bersambung..



No comments:

Post a Comment